KONDITIONSIDROTT

Konditionsidrott

Är du mer intresserad av att träna utomhus (med längskidor, löparskor eller karta och kompass), än gym- och styrketräning? Varmt välkommen att träna med någon av våra duktiga sektioner. För att hänga med behöver du lösa medlemskap och ett sektionskort (från 69kr/mån).

Längdskidor

Längdskidåkning är sporten för oss alla som tycker om att kombinera en mycket naturnära sysselsättning med att träna kroppen på ett optimalt sätt.

Skidsektionen är till för alla er som har eller vill upptäcka hur roligt det är att åka skidor. Både nybörjare, proffs, tjejer och killar är mycket välkomna på våra träning. Vi lägger större vikt på att det ska vara kul och givande, än att du ska bli en ny Gunde.

Då tränar vi skidgång, rullskidor, spänst, löpning, styrka. Samlingen är normalt utanför StiL. Under sommaren har vi inga träningar.

Löpning

Löpning är ett bra och enkelt sätt att träna kondition på. Alla är välkomna oavsett nivå.

Löpning är bra konditionsträning för alla, oavsett nivå. God kondition förbättrar hälsan och underlättar vardagen. 

Vi håller varierade träningar med fokus på att alla deltagare ska kunna delta utifrån egen förmåga.

Onsdagar kl 17.30-18.30

Onsdagar kl 17.30-18.30

Passet ska bokas via webben, appen eller genom drop-in. Biljetten hämtas i bokningsstationen i receptionen så det är viktigt att du kommer ihåg ditt StiL-kort till träningen.

Tänk på väder när du väljer skor och kläder då träningarna hålls utomhus. Passet är 60-75 min långt.

Eftersom vi håller till utomhus hela året så har vi en köldgräns, den ligger på -15 grader och innebär att om det är -15 grader eller kallare en och en halv timme innan träningens start så ställs träningen in. Vi utgår från temperaturmätningen på denna sida.

Vi springer ofta intervaller vilket är lätt att anpassa till alla deltagare så att både elitlöpare och motionärer ska få ut så mycket som möjligt av träningen.

På StiL Löpnings facebooksida meddelar vi inför varje träning vad som just den träningen kommer innehålla.

Löpträningarna arrangeras av StiL Löpning.

Nivåer
Rörlighet
Styrka
Kondition
Koordination
Hopp

Orientering

Lär dig hantera karta och kompass och utveckla snabbhet och smidighet över stock och sten.

- StiL Orientering

Orienteringsträningarna kommer att få dig att känna dig starkare, smidigare och du kommer utveckla din förmåga att hantera karta och kompass.

Vi håller variationsrika träningar med fokus på att alla deltagare ska bli bättre orienterare utifrån sin nivå.

Vi kör passen utomhus och samlas vid ingången till StiL, utanför slussen.

Måndagar med start från 12/10 kl 18.30-19.30

Passet ska bokas via webben, appen eller genom drop-in. Biljetten hämtas i bokningsstationen i receptionen så det är viktigt att du kommer ihåg ditt StiL kort till träningen.

Tänk på skoval då underlaget kan variera rejält beroende på väder och vind. Är du nybörjare i orientering så kan du alltid få sällskap av en av ledarna, säg till om vi missar att fråga. Passet är 60-75 min långt.

Eftersom vi håller till utomhus hela året så har vi en köldgräns, den ligger på -15 grader och innebär att om det är -15 grader eller kallare en och en halv timme innan träningens start så ställs träningen in. Vi utgår från temperaturmätningen på denna sida.

Vi lär nybörjaren grunderna i orientering och utmanar den mer erfarne med olika orienteringsövningar.

På StiL Orienterings facebooksida meddelar vi inför varje träning vad som just den träningen kommer innehålla.

Orienteringsträningarna arrangeras av StiL Orientering

Nivåer
Rörlighet
Styrka
Kondition
Koordination
Hopp

Testrundan

Testrundan är en månadsvis arrangerad löpträning med tidtagning för att du som vill ska kunna mäta din utveckling.

- StiL Orientering
- StiL Löpning
- StiL Längdskidor

Konditionsträning är positivt både för din fysiska och psykiska hälsa. Testrundan är en löpträning som är till för den som vill mäta sin utveckling på en månadsvis basis.

Testrundan är en slinga på 2.5 km där du själv väljer om du vill springa ett eller två varv. Vi som håller i träningarna hjälper till med tidtagning och visar banan för att du ska kunna lägga all din fokus på löpningen.

Vi kör passen utomhus och samlas vid ingången till StiL, utanför slussen.

Passet ska bokas via webben, appen eller genom drop-in. Biljetten hämtas i bokningsstationen i receptionen så det är viktigt att du kommer ihåg ditt StiL kort till träningen.

Tänk på skoval då underlaget kan variera rejält beroende på väder och vind. Är du nybörjare så kan du alltid få sällskap av en av ledarna, det är bara att fråga.

Eftersom vi håller till utomhus hela året så har vi en köldgräns, den ligger på -15 grader och innebär att om det är -15 grader eller kallare en och en halv timme innan träningens start så ställs träningen in. Vi utgår från temperaturmätningen.

Läs mer

Gemensam uppvärmning innan testrundan påbörjas. Varje deltagare väljer själv om den vill springa 2.5 eller 5 km.

EnglishSwedish